Pidä henkilökuntasi turvassa
Sähköajoneuvojen yleistyessä, monen esimiehen ja yrittäjän mieleen nousee kysymyksiä korjaamohenkilökunnan koulutuksesta. Mekaanikkojen osalta, koulutusvaatimukset ovat periaatteessa suhteellisen yksinkertaiset. Jokainen joka osallistuu korkeajänniteajoneuvojen korjaamiseen tai huoltamiseen tarvitsee koulutusken: Autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus SFS 6002:2025.
Sähkötyöturvallisuuskoulutuksen lisäksi, työn kohteeseen, eli ko. automalliin ja järjestelmään pitää olla riittävä perehtyneisyys. Tämä onkin sitten aika hankalasti varmistettava asia. Toiselle perehtyneisyys voi olla saavutettavissa itsenäisenä ennakkotutustumisena korjausohjeisiin, mutta toinen ei välttämättä saavuta riittävää perehtyneisyyttä edes mallikohtaisessa valmistajan koulutuksessa.
Tämä haastaa vastuuasemassa olevat. Miten muodostetaan erilaisiin persooniin niin avoin ja luottamuksellinen suhde, että osaamisen puutteet tunnistetaan ja tunnustetaan ennen kuin on myöhäistä?
Muun henkilökunnan osalta Sähkötyöturvallisuusstandardissa SFS 6002 vaaditaan, että jokainen joka liikkuu tiloissa missä korjataan tai huolletaan sähköajoneuvoja, saa vähintään perehdytyksen sähkön vaaroihin ja toimintaan onnettomuustilanteessa.
Autotalossa perehdytys on usein perusteltua antaa koko henkilökunnalle.
Koulutuksen näkökulmasta standardipäivityksen muutokset ovat aika maltilliset. Esimerkiksi voimassa olevaa koulutusta ei tarvitse uudistaa ennen sen voimassaolon päättymistä. Merkityksellisimmät muutokset kohdistuu johtavassa asemassa oleville. Uutena asiana on noussut vaatimukset sähköturvallisuuteen vaikuttavien prosessien ja ohjeiden dokumentoinnista työpaikkakohtaisesti.
Kuka tarvitsee sähkötyöturvallisuuskouluksen ja kenelle riittää perehdytys?
Joskus rajanveto siitä edellyttääkö työntekijän työrooli Autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutuksen SFS 6002, vai riittääkö kevyempi perehdytys voi olla häilyvä. Vastuu jokaisen työntekijän turvallisuudesta on työnantajalla. Työnantaja joutuu tekemään jokaisen työntekijän kohdalla tosiallisiin riskeihin perustuvan valinnan. Kun vedetään mutkat suoriksi, niin jokaiselle mekaanikolle ja työnjohtajalle annetaan Autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus SFS 6002. Tehtävänimike ei varsinaisesti ole määräävä, vaan se millaisia riskejä tehtävässä todellisuudessa on. Kaikkien pitää osata tunnistaa, milloin tilanne poikkeaa tavanomaisesta. Tulkinnanvaraisissa tapauksissa, koulutus on perehdytystä turvallisempi valinta.
Yksi standardin hämmentävimmistä kohdista on liitteen U:n viittaus renkaiden vaihtoon hybridi- tai sähköautoon.
Onko työskentely rengasalan erikoisliikkeessä oikeasti rinnastettavissa “tavallisen ajoneuvon käyttäjän tehtäväksi suunniteltuihin huolto- ja ylläpitotöihin”?
Fiksuinta on aina antaa SFS 6002 -koulutus olisi fiksuinta antaa jokaiselle mekanikolle yrityksessä. Muulle henkilökunnalle, jotka eivät osallistu korjaus- tai huoltotyöhön eivätkä työskentele työnjohtotehtävissä, riittää kunnollinen perehdytys sähkön vaaroihin ja toimintaan onnettomuustilanteessa.
Mikäli kaipaat tukea, älä epäröi ottaa yhteyttä!